Без тюльпанів у «Жіночий день»? У Раді оголосили новий законопроект про зміну свят

 

Світлина з відкритих джерел

13-го лютого на розгляд до Верховної Ради було подано законопроект про зміну державних свят 8 березня, 1 та 9 травня. 

Тільки вщухнули суспільні дискусії стосовно святкування Різдва, як починається реформування інших свят. Автори проекту запропонували замість Міжнародного жіночого дня 8- го березня зробити офіційним свято День української жінки 25-го лютого, на честь дня народження Лесі Українки. Як відомо, у Європі існує Міжнародний жіночий день, проте він не має статусу офіційного свята та вихідного дня як у пострадянських країнах.

1 травня та День перемоги пропонується не святкувати, натомість відзначити 9 березня, як «Шевченків день», до дня народження Тараса Шевченка, та другу неділю травня – День матері. «Слід позбутись минулих рудиментів щодо святкування «Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні» 9 травня, що використовується московським режимом як головне ідеологічне обґрунтування агресії під гаслами «боротьби з нацизмом і фашизмом». Закінчення Другої світової війни на європейському фронті у світі відзначається 8 травня. Однак в інших державах це не святковий, а траурний день пам’яті десятків мільйонів загиблих. Відповідний характер слід повернути і Україні, що дозволяє обійтись без святкувань на кістках і скасувати вихідний день. Залишивши лише «День пам'яті та примирення» 8 травня, без вихідного дня, як це передбачено Указом Президента №169/2015…» - йдеться у пояснювальній записці законопроекту.

Реакція на подані зміни у більшості випадків була позитивною. Зокрема, колишній голова Українського інституту національної пам’яті, Народний депутат України Володимир В’ятрович у коментарі виданню «Правовий контроль» вважає, що депутати, як і громадськість, не готові до прийняття таких змін, проте це вірний напрямок, протилежний від країни-агресора. «8 березня - одне з радянських свят, яке ми продовжуємо відзначати в форматі, передбаченому радянськими і російськими традиціями. Водночас я не проти говорити про права жінок. Потрібно говорити про їхні права. Але я вважаю, що формат 8 березня як вихідного дня робить його радянським святом», - наголошує він.

Своєю думкою у коментарі для «Час Таврійського» поділився Анатолій Щербань, історик, доктор культурології, завідувач кафедри історії, музеєзнавства та пам'яткознавства Харківської державної академії культури: «Я однозначно проти того, щоб нині відзначалися на державному рівні свята 8 березня, 1 травня і 9 травня. Адже всі вони в тому вигляді, до котрого ми звикли – породження радянської пропагандистської політики, можуть викликати в частини українців середнього і старшого віку позитивні спогади про життя за часів СРСР (коли вони були юними чи молодими і некритично сприймали оточуючий світ). Саме такі спогади дуже часто використовують російські пропагандисти під час просування вигідних країні-агресору наративів. І, як бачимо з оперативних звернень компетентних органів, частина мешканців нашої держави під їхнім впливом навіть готова на державну зраду».

Щодо питання 8-го березня, Членкиня Правління Українського Жіночого Фонду, співавторка серії подкастів про історичних жіночих постатей «Непам’ятники» Лариса Латипова у своєму коментарі для «Час Таврійського» пояснює історію походження свята. Міжнародний жіночий день був започаткований, в першу чергу, задля можливості висловити проблеми пов’язані з правами жінок.    «Радянська влада вкрала та привласнила це свято, спотворивши його світове значення. Для пропаганди була задіяна вся ідеологічна машина. Тому моє ставлення до заміни або скасування дати 8 березня дуже обережне. Я би дату залишила, прибрала вихідний день та надала цьому дню окрасу жіночого, феміністичного руху, записавши його до родини світового Міжнародного жіночого дня,» - вважає Лариса Латипова. Також, на її думку, запровадження альтернативних свят (День матері, Шевченків день, День української жінки) буде мати руйнівний наслідок для економіки України, особливо під час війни: «Будь який додатковий вихідний, що припадатиме на робочий день не приносить доданої вартості. Моя особиста думка – ми маємо забагато релігійних та цивільних свят, які визначені як вихідні дні на рівні держави. Ми потребуємо тотального перегляду вихідних днів, з урахуванням критичного стану економіки».

Очевидно такі зміни не відбуваються одразу. Для цього потрібен час, з яким населення стане більш національно свідомим і українська культура повністю відмежується від російського впливу. Історик Анатолій Щербань припускає, що «з часом, без підігрівання інтересу, вони (свята – ред.) відійдуть у небуття, як відійшло багато інших свят часів СРСР, а перед цим – доби царизму. Оскільки меседжі, котрі вони несли у маси, дуже часто є майже чи зовсім незрозумілими молодим українцям».

Населення, переважно молодь, повністю підтримують дану пропозицію, вважаючи, що Україна має все більше рухатись у бік Європи. І чим швидше ми відмовимось від всього російського, тим швидше переможемо. Проте деякі відверто зізналися, що такі зміни дуже несподівані і їм складно буде прийняти їх до ужитку, оскільки старого календаря вони дотримувались протягом багатьох років.

Для когось зміна цих традиційних свят виглядає «занадто», але в сьогоднішніх реаліях не можна залишати навіть найменших деталей, які пов’язують нас з державою-агресором. Хоча б тому що від цього залежить свідомість майбутніх поколінь – від умов, в яких вони зростатимуть. Чи це будуть пісні Скрябіна та святкування Дня матері, чи «воспевания русской армии». Тому вирішувати треба зараз.

 

Марія Дрозд, «Час Таврійського»

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

«Люди були по-справжньому шоковані, коли замість «кримського сценарію» почалася війна», - інтерв'ю з громадянином рф

Педагог Марія Букатчук: «Ніякі технічні засоби і новітні технології передавання звуку й зображення ніколи не замінять живого спілкування»

Віктор Сорока: «Карантин допомагає більше і тісніше взаємодіяти з глядачами»