Студент та ChatGPT: роль штучного інтелекту в освітньому процесі

 

Світлина з відкритих джерел

 Використання штучного інтелекту для розваг, навчання та роботи зростає активніше з кожним днем. Тільки нещодавно користувачі з України дізналися, що ChatGPT з’явився й для них, як чутки про нього поширилися усіма можливими соціальними мережами.

Тік-ток був переповнений відео про можливості та інструкції щодо користування чатом. Хтось використовує штучний інтелекту для розваг, як от, наприклад, Character.ai, який генерує відповіді від персонажа, чию роль грає (наприклад, аніме-персонажа, персонажа з гри або відомого серіалу). Інші використовують штучний інтелект як помічника, що допомагає із навчанням або роботою. Штучний інтелект може генерувати цікаві ідеї та писати тексти. Десь лунають голоси людей, які кажуть, що такими темпами ШІ може забрати роботу журналістів та копірайтерів.

Це опитування проведено з метою дізнатися, чи використовують студенти та школярі штучний інтелект для навчання та яка їхня думка про нього; головним героєм є ніхто інший, як ШІ.

Штучний інтелект завжди зауважує до своїх користувачів, що не має власного розуму та свідомості. Він працює на основі алгоритмів і моделей машинного навчання, які вчиться розуміти й генерувати людську мову на основі доступних даних. Серед його можливостей: генерація тексту, переклад, відповіді на запитання та синтез мови. Здавалося б, неймовірно та неможливо, але все це реально. Штучний інтелект – справжній помічник. Він може бути додатковим ресурсом для отримання інформації, хоча й не завжди правдивої. За його ж словами, ШІ часто використовують для допомоги з дослідженнями, проєктами або просто заради загальних питань.

Ось перелік проблем, із якими звертаються до ШІ:

1.      Розв’язання задач, серед яких математичні завдання, логічні головоломки.

2.      Дослідницькі, серед яких питання стосуються досліджень науковців або додаткових джерел інформації.

3.      Історичні події, відомі історичні особистості, культури народів тощо.

4.      Рекомендації стосовно літератури, навчальних курсів та ресурсів.

5.      Пояснення концепцій або термінології стосовно таких дисциплін, як математика, фізика, хімія та біологія.

Також здобувачі освіти, частіше середньої, активно використовують ШІ для того, що розповісти про свої проблеми. Він не замінить кваліфікованого психолога, але може надати поради, що робити в різних випадках. Найчастіше штучному інтелекту розповідають про проблеми через навчання та високі вимоги, про стрес та навантаження від вибору спеціальності, кар’єри на майбутнє та взаємостосунки.

Сам ШІ каже про це так: «Вони можуть шукати поради, підтримку або просто відчути комфорт, розмовляючи зі мною».

Що ж до самих студентів? Опитуючи людей вікової групи 17–21 рік, з’ясували, що ШІ користуються активно, але не все так просто. Наприклад, 40 % серед студентів вважають, що штучний інтелект може бути корисним під час виконання певних завдань, а 60 %, що лише на половину. Відповідей, які вважали б, що ШІ не може бути справжнім помічником, не було.

«Мені стало легше робити завдання, адже ШІ може допомогти висловити думки, які складно сформулювати самостійно, а також допомагає знайти інформацію в декілька секунд, не потрібно її шукати по багатьох сайтах та інших джерелах», – вважає студентка Анастасія.

Наступне питання було про організацію власного навчального процесу. Лише 20 % відповіли, що активно використовують його можливості для організації свого навчання, 50% не використовують ШІ у цих цілях, і 30% не впевнені у відповіді.

Однією з головних проблем у використанні штучного інтелекту у своїй роботі є звикання. Після того, як ШІ пише за нас тексти, відповідає на питання та редагує речення, виконувати завдання самостійно може втратити свій сенс. Хоча більшість студентів так не вважають. Із них 80 % визначили, що ніяких змін після використання штучного інтелекту не сталося, 20 % зазначили, що виконувати завдання самостійно стало і справді важче, але оцінки покращилися, і лише 10% відповіло, що виконання завдань самостійно, без допомоги ШІ, стало легшим, й оцінки теж покращилися. Серед студентів ніхто не помітив, щоб оцінки після використання ШІ погіршилися. Наступним питанням була якість освіти. Чи сприяє штучний інтелект цьому? Усі відповіли, що так.

І, напевно, найбільшою проблемою користування ШІ є етичне питання. Наскільки доречним є використання його можливостей тоді, коли вирішення завдань має бути самостійним? Написати текст – важко, надіслати написаний ШІ текст як свій – легко. Можливо, на радість, а можливо, на жаль, 80 % студентів відповіли, що для них використання штучного інтелекту для виконання навчальних завдань є неетичним, 10 % вважають так само, але все одно активно користуються, і цілих 0 % думають, що ніяких етичних проблем у допомозі інтелекту бути не може.

«Я більше негативно ставлюся до штучного інтелекту, ніж позитивно. Можливо, через фільми. Хоча він, звичайно, набагато спрощує виконання завдань, але якщо люди повністю будуть користуватися ШІ, вони не будуть набиратися такого досвіду, знань. В якихось аспектах штучний інтелект полегшує життя: вчить, автоматизує. Але користуватися ним варто в міру. Особливо, коли бачиш в новинах, як той же Ілон Маск каже, що варто зупинитися із розвитком інтелекту, це лякає. Стосовно ChatGPT, коли він став досить популярним, у нас був предмет, де потрібно розв’язувати задачі. Це пов’язано з правознавством. Задачі були досить складні, а чат вирішував їх досить швидко. Мені не подобалася ситуація, але це був майже єдиний вихід. Були спроби з іншими предметами, але я зупинялася та казала собі “ні”, тому що треба робити самій, пересилювати. Хтось з моєї групи користується для полегшення життя, хтось принципово ним не відмовляється. Взагалі, я б не хотіла, щоб штучний інтелект розвивався занадто швидко», – розповідає Владислава, студентка спеціальності «Менеджмент».

Хомич В., Час Таврійського

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

«Люди були по-справжньому шоковані, коли замість «кримського сценарію» почалася війна», - інтерв'ю з громадянином рф

Педагог Марія Букатчук: «Ніякі технічні засоби і новітні технології передавання звуку й зображення ніколи не замінять живого спілкування»

Віктор Сорока: «Карантин допомагає більше і тісніше взаємодіяти з глядачами»